Wednesday, June 6, 2012

Jordbær Jamming Finale

Slik jordbær er endelig sakker, slutten av sesongen er i sight†¦ og føler jeg lettelse at jeg vil ikke lenger være lenkes til kjøkkenet counter, tre netter i uken, forbereder jordbær for jam? Er jeg syk av synet av dem, slå inn i en selv, i et ord, trett? Overraskende nok IA€ ™ m ikke. Seks uker for å gjøre jam og jeg kunne bære lenger.


Jeg snike i larder å telle jars†¦have jeg solgt for mange? Vil det være nok for familien for året og hva med Christmas presenterer? To uker siden jeg var merrily piske det på markedet, sikker i kunnskapen jeg kunne gjøre mer. Nå venner er ringer opp om å kjøpe syltetøy og IA€ ™ m grudgingly avskjed med det, men Scrooge hamstring instinkt er sparker i, et sikkert tegn på slutten av sesongen.


Og jeg aldri mestre tykk jam versus rennende jam dilemma, det fastkjørte papiret besluttet seg hva det ville blitt, ikke meg. Så kan ikke jeg ennå hevder å være en profesjonell jam-maker, ikke når det fastkjørte papiret er ansvarlig for prosessen. Ytterligere eksperimenter vil måtte vente til neste år, når i begynnelsen av den nye sesongen kan jeg råd til å være overdådige med jordbær, og hvis en bunke brenner i forsøket på å tykkere det won†™ t være en katastrofe, IA€ ™ ll være i stand til å bruke det for bakervarer jam firkanter, hvor karamell overtoner er en bonus.


En del av magi av jordbær er deres munter farge, i tillegg til deres duft. IA€ ™ m kommer til å savne hauger av frukt på bordet, venter på å bli sortert for å selge, i kjøleskap i punnets, skal leveres i morgen, boller av sekunder for familien å spise og beholdere av resten for jam. Youngberries vil starte snart, som bjørnebær, de har sin egen sjarme og gjøre flott sommer puddinger, men de bare dona€ ™ t ganske har den spesielt noe som jordbær have†¦!


Så hva vil jeg fylle min glass med nå? Vel er den gode nyheten at aprikos er akkurat begynt å krype inn i butikkene. Dessverre har vi bare én treet og i år det er svært lite frukt på det, vi trenger å plante noen flere trær men det vil være et par år før de produserer riktig.


Så sjekk vi ut frukt i butikkene. It†™ s litt som å spille aksjemarkedet. WeÀ ™ re venter på prisen til å komme ned, kjøpe laster og syltetøy dem alle, men hvis vi venter også lang og misjudge tidsberegning prisen vil skyte opp på nytt eller there†™ ll ingen være venstre, it†™ s en kort sesong. Så kanskje IA€ ™ ll spille det trygt og kjøpe et par kilo neste uke og deretter håper å splurge uke etter på 5 kilo som billig som kan være, men jeg kan ikke ™ t risiko å være fanget kort av aprikos jam. WeÀ ™ re på vår siste glass siste year†™ s og there†™ ll være en familie opprøret hvis jeg dona€ ™ t få i neste year†™ s forsyning.


Aprikos jam oppskrift †"svært lik strawberry jam oppskriften men mindre temperaments fulle. Verste IA€ ™ ve klarte å gjøre har vært brenne den, og selv da det var brukbare i bakervarer, bare en liten Carmel lagt smak!


1 kg aprikos halvert og steinet
750 g sukker


Frukt og sukker i rustfritt stål eller emalje pan Pack og holde i kjøleskap over natten. Varme sakte, stirring sporadisk til sukker er oppløst. Slå opp varmen litt og koke raskt (oppstuss jevne mellomrom for å forhindre brenning) for ca 20-30 minutter. Teste en nedgang på en kald plate. Hvis huden etter 2 minutter, når du skyver fingerneglen gjennom den, rynker, er det gjort. Hvis ikke teste hver 5 minutter før den gjør. Hell i glass varme steriliseres jam og forsegle umiddelbart.


NB aprikos har masse Pektin, så du dona€ ™ t må du legge til sitronsaft å få settet.
For flere tips om å gjøre jam og strawberry jam oppskrift, ser på min artikkel Strawberry Jamming igjen.


Copyright 2005 Kit Heathcock

No comments:

Post a Comment