Monday, January 23, 2012

Regionale kjøkken � ned Hjem sørlige matlaging

Jeg vokste opp i New England, hjemmet til 'vanlig matlaging', der corn på cob serveres som er med en skive av smør og en stenke av salt og pepper. Vi koke saltet meats med grønnsaker og kaller det-vel, en kokte middag. Vår musling chowder er hvit, våre bakte bønner har bacon og molasses i dem og ingen i verden har oppfunnet en mat som ble forbedret med tillegg av karri. Da jeg var 19 år, kunne jeg koke en hummer, damp muslinger og grill svinekotelett til perfeksjon. Da jeg flyttet til Virginia, plukket opp en romkamerat fra North Carolina – og oppdaget en helt ny verden av ned hjemland matlaging godhet.


Menyene i restauranter var en All-American italiensk piken fra Boston, på et fremmedspråk. Kylling stekt biff, grits, mais pone pudding, strawberry Rabarbra kake – sweet potet kake? I mitt sinn, kylling og biff var to forskjellige meats, grits er hva som er på sandpapir, korn er en grønnsak – og hva i all verden søtpotet gjør i en crust? Men jeg ble en glødende konvertere til sørlige matlaging første gang min romkamerat består et pan av den søteste tastiest, de fleste perfekt smelte-i-din-munnen deilig sørlige bakepulver kjeks og toppet dem med pølse saus. Fra den dagen på, jeg var sues disippel, stående på hennes albue som hun terninger vårløk å gjøre opp et rot av pinto bønner, rørt melk i pan av drippings for melk saus og rullet tynn biff strimler i kylling batter å gjøre kylling stekt biff.


Ned sør matlagingen er ikke annerledes enn New England vanlig matlaging – minst på sitt mest grunnleggende nivå. Som alle andre regionale stil av matlaging, det gjør bruk av ingrediensene som er rikelig og billig. I New England vi gussy opp våre tørket bønner med brunt sukker og molasses og tjene dem med tykke, søt tunge brunt brød stiplet med rosiner – perfekt fare for kald vinter netter. I Nord-Carolina, de putre for timer med salt svinekjøtt og løk og servert med vårløk for scooping og en side av flaky kjeks kutte ut av dough med et glass juice. Salt, krydret og ugjennomført god samtidig, det er en ned Hjem måltid som gjør min munn vann bare å huske.


Noen retter oversette bare ikke, skjønt. Det er ingen erstatning for New England for en sørlige barbacoa sandwich – shredded svinekjøtt simmered med krydder for timer og øste over boller i en sandwich som virkelig krever en gaffel. Den allestedsnærværende våt joe kutte bare ikke den. Det mangler krydret søt tang og buttery tekstur av virkelig langsom-simmered svinekjøtt grill. Heller ikke er det noe som sammenligner med kylling stekt biff – en tallerken som ikke kan beskrives med ord uten å selge den korte. Hvis du har hatt det, vet du hvor bra det er. Hvis du ikke har det, gjør ideen om dredging og dipping strimler av okse og ta knekken det som kylling bare ikke det rettferdighet.


Min New England-italiensk røtter Vis uansett hvor jeg går. Lasagna vil alltid være en favoritt måltid, og New England kokte middager fortsatt gjøre min munn vann. Men jeg vet, dypt i min sjel at når jeg går til himmelen, diners vil tjene flaky sørlige kjeks med pølse saus og kylling stekt biff. Noen fristelser engang englene ikke kan motstå.

No comments:

Post a Comment