Monday, October 29, 2012

Logg for kaffe: Del IV - kommersialisering av kaffe

For mange kjennere er perioden fra midten av 1800-tallet til slutten av 1900-tallet Dark Age of kaffe. På denne tiden begynte kaffe mistet sin Midtøsten mystiske sjarm og ble kommersialisert og helt ærlig, vanlige.


Da kaffe ble først introdusert i Storbritannia i løpet av 1600-tallet, var det en drink nytes av alle sosiale klasser. Mens rike ville nyte kaffe nesten seremonielt i deres sosiale klubber, fattige så kaffe som et essensielt næringsstoff, varm drikke å erstatte et varmt måltid, eller sult suppressant. Det var bare et spørsmål om tid, med forfremmelsen av teknologien som store bedrifter vil danne for å dra nytte av kaffe-vare.


Tradisjonelt ble kaffe stekt i hjemmet eller i kaffehus. En praksis som er importert fra Midt-Østen var å rett og slett wok grønne bønner i en jern-panne over bål til brun. Noen kafeer brukte en mer avansert metode for en sylindrisk enhet hang over en brann med et håndtak for å rotere bønner inni. Begge disse metodene var bare i stand til av roasting små grupper av kaffe, et par kilo eller flere pounds på de fleste, som sørget for at kaffen var alltid frisk.


Imidlertid med utbruddet av den industrielle revolusjon og mekaniseringen, kaffe steking teknologi snart forbedret. Kommersielle kaffe roasters ble oppfunnet som var i stand til av roasting mye større batcher av kaffe. Det var nå mulig for noen å møte kaffe behovene til massene.


Det var i USA hvor kaffe først begynte å bli kommersialisert. I 1865 markedsført John Arbuckle første kommersielt tilgjengelige pakker med bakken, stekt kaffe. Hans merkevare, "Ariosa", ble solgt over et mye større område deretter eventuelle andre kaffe roaster. I stedet for å være begrenset til et lite område nær hans roasting fabrikk, klarte Arbuckle å etablere sin kaffe som en regional merkevare. Andre snart fulgt etter, og etter første verdenskrig, var det en rekke regionale roasters inkludert selskaper som Folgers, Hill brødre og Maxwell House. Disse selskapene tilbys kundene konsistent kvalitet og praktisk emballasje for bruk i hjemmet, men til en pris: friskhet. Det kan være flere uker eller måneder, før slutten produktet ville nå kunden.


En tilnærming til forlenge friskhet av stekt kaffe var glasur det med en klebrig eller geléaktige saken. Etter at kaffebønner hadde blitt stekt, ville en glasur helles over dem, som vil danne en hard, beskyttende barriere rundt bønne. Når slike glasur patentert av John Arbuckle i 1868, besto av bruker: en quart av vann, en unse av irsk moss, en halv unse av isinglass, halv en ounce av gelatin, en unse av hvitt sukker og tjuefire egg, per hundre pounds av kaffe. Arbuckle eksperimenterte med mange forskjellige glasurer gjennom årene, til slutt slo seg ned på en sukker basert glasur. Faktisk, Arbuckle ble en profilert bruker sukker som han inngikk sukker virksomheten heller deretter gi et overskudd til andre for store mengder han nødvendig.


Så hvorfor var kunder er villige til å kjøpe denne kaffen? Når bakken, kaffe raskt mister sin smak og derfor skal konsumeres så snart som mulig (på det aller siste innen 48 timer). Men dette var en alder av merkevaren, der konsistens styrte kongen over kvalitet. Lokale roasters ville ofte produsere utmerket kaffe, men de kan også produsere foul kaffe, noen ganger som inneholder et antall adulterations. Kundene ønsket å stole på hva de kjøper. De ønsket deres kaffe smake akkurat det samme, tid og tid igjen.


Den første kaffe merkevaren å komme til Storbritannia var Kenco. I 1923, en samarbeidsorientert kenyanske kaffe bønder satt opp en kaffebar i Sloan Square (London), kalt den kenyanske Coffee Company, å distribuere høy kvalitet kaffebønner rundt Storbritannia. Deres butikk vist seg svært populær og merkevaren sin kaffe (omdøpt Kenco i 1962) snart spredt over hele Storbritannia.


Verre skulle komme til brygge kjent som kaffe. Som regionale roasters vokste i nasjonale roasters og så i internasjonale roasters, intensivert sin streben etter profitt. Tradisjonelt kom kaffe fra 'arabica' utvalg av kaffe bush. Men i 1850-årene, fransk og portugisisk begynte å dyrke en ulike utvalg av kaffe bush, kjent som 'robusta', på vestkysten av Afrika mellom Gabon og Angola. Robusta bønner var (og fortsatt er) billigere deretter arabica bønner som de er enklere å vokse og har en mindreverdig smak. Kaffe roasters ser for å minimere deres produksjonskostnader startet blending robusta bønner med arabica bønner i økende mengder. De har også brukt kortere steke ganger, for å redusere vekttap stoppe kaffe fra fullt utvikle sin kompleks smak.


Men det laveste punktet for kaffe kommer med innføringen av pulverkaffe - en drink som bærer liten likhet i smak til faktiske kaffe. Selv om først kommersielt produsert instant kaffe, kalt "Red E kaffe", oppfunnet av George konstant Washington, en engelsk kjemiker bor i Guatemala, ble markedsført i 1909, det er Nestlé som vanligvis tilskrives med oppfinnelsen av pulverkaffe. I 1930, Nestlé ble kontaktet av Instituto gjøre Café (brasiliansk kaffe Institute) til å finne en løsning til deres kaffe overskudd. De trodde at et nytt produkt for kaffe som var løselig i varmt vann, men likevel beholdt sin smak, ville bidra til å stimulere verden kaffe salg. Etter syv år med forskning og hyppige smaker, vitenskapsmann Max Mortgenthaler endelig oppnådd de ønskede resultatene, og 1ste April 1938, Nescafé ble lansert, først i Sveits og senere i Storbritannia.


Noen hevder at det var innføringen av kommersielle TV i 1956 som fungerte som en katalysator for suksessen til pulverkaffe i Storbritannia. Reklamepausene var for kort tid å brygge en kopp te, men tid nok for en pulverkaffe. Det er sannsynligvis noe sant i denne påstanden som ved 1960, fleste av te industrien begynte å produsere teposer, en oppfinnelse av Thomas Sullivan over et halvt århundre tidligere (1904). Teposer ble sett på som mer praktisk, enklere og raskere å bruke så tradisjonelle løse blad te og så kunne konkurrere mot pulverkaffe.


Kaffeindustrien snart innså tilknytningen mellom reklamepausene og kaffe drikke og begynte å investere tungt i TV-reklame. Trolig ble den mest kjente serien av kaffe annonser gjort for Nescafé gull blanding. Disse annonsene fokusert på seksuell kjemi mellom et par, spilt av Anthony Head og Sharon Maughan, først sendt i 1987, og handlet ut i en mini såpeoperaen. Annonser grepet hele nasjonen, med like ofte som Eastenders eller Coronation Street som temaene i samtalen. Denne originale serien av reklame løp i ti år, økende salg av gull blanding med 40% i de første fem årene (det var to ytterligere, mindre vellykket, sett med reklame med ulike aktører). Slik var profilen til disse annonsene, som de også omtalt som en nyhetsartikkel på nyhetene på ti.


Med kaffeindustrien fokusert på pris heller deretter kvalitet, det var litt rart at kaffe salg ble stillestående. Kaffe jeg drikker var nå mer om en koffein fikse heller da ca nyter smaken, å være beruset i en pause fra arbeid, heller deretter å nytes over samtalen eller mens du leser avisen. Ikke overraskende slått de yngre generasjonene født på 70 og 80-tallet ryggen på bitre kaffe, foretrakk sukkerholdige leskedrikker for eksempel Coca Cola og Pepsi for deres koffein spark.

No comments:

Post a Comment