Monday, December 12, 2011

Gammeldags tomater

Rå grønnsaker er farlig, og må være grundig stekt, steames og kokte til underkastelse. Så tenkte våre forfedre. Den opprinnelige synden en trassig grønnsak var selvfølgelig mindre av varme, men pliktoppfyllende 1800-tallet cook fortsatte å koke den lenge etter det hadde sogged i en masse gelé-lignende, bare i tilfelle noen onde forble.


I det nittende århundre sufficed en time matlaging knapt for kål og corn på cob. De fastsette ikke brokkoli i det hele tatt, og jeg kan forstå hvorfor. Jeg har forsøkt å tenke brokkoli etter en time å tilberede, men husk rares tilbake og nekter selv å nærme seg ren horror.


Som minner meg om en hendelse i løpet av 1956, sommeren da min klassekamerat Patsy Sutherland og jeg bodde med bestefar Hess mens vi gikk til business college i Houston. Bestefar var crusty gamle enkemann, satt på sin egen måte housekeeping, men han prøvde å være nådig. I sankthans kjøpte han en hel kasse av tomater. Lekker, rød, moden tomat. De satt i cellarway i to dager, og hver gang Patsy og jeg passerte dem vår munn vannet. Hver kveld vi trodde han ville invitere oss til å ha en tomat eller to, men han ikke gjorde. Når vi kom hjem på tredje kvelden, sa han, "jenter! Jeg bestemt tomatene i dag. Hjelpe dere!"


Han hadde stuet hvert eneste ett av dem.


Noen av disse gamle tomat oppskrifter er gode, skjønt. Opphavsmann til tomater Maryland hadde sannsynligvis en gammeldags tre kokeapparat som kunne forsiktig putre noe alle ettermiddag på baksiden brenner eller i ovnen. Noe som betyr at dette var mest sannsynlig en høst eller vinter parabolen i stedet for en sommer, som folk fortelle cookstove brannen går ut på sommeren ettermiddager.


TOMATER MARYLAND


Bryte i biter 2 skiver av foreldede brød. Legge til 4 kopper hermetisert eller friske tomater, skrelles og kvart, med halvt en løk, hakkede, og om 2/3 kopp brunt sukker. Salt lett.


Ta blandingen til en byll og putre forsiktig for 3 timer, stirring innimellom.


Notatene sier, "det trenger tre timer å lage mat, selv med pan-lokket av mesteparten av tiden. Kanskje kan noen av tynne tomat juice være strømmet av i begynnelsen, korte cooking gang."


Tomater Maryland er slags søt side parabolen American kokker som å betjene med kylling eller svinekjøtt. Jeg hadde tenkt å si, "kokker fra andre regioner enn nordøst." Da jeg husket applesauce med svinekjøtt, cranberry saus med Tyrkia, mynte gelé med lam, og bakte bønner med salt svinekjøtt. Ikke å nevne pannekaker og sirup med pølser cuddled på nært hold. Og fruktfyll sektor, at ultimate blanding av kjøtt og søt. (Og Ja, ekte fruktfyll, i motsetning til en pakket blanding, inneholder kjøtt.)


Jeg vil legge til at noen mennesker av bestefars generasjon åt terninger rå hage tomater til frokost, akkurat som den ville spise jordbær, med sukker og krem. Du skjønner, det er trygt å spise dem rå med sukker og krem, fordi tomatene deretter opphørt å være en grønnsak og ble en frukt.


Og faktisk de gammeldags breakfasters hadde rett. Frisk vine råtne tomater er gode med sukker og krem. La oss innse det, de fleste ting er bra med sukker og fløte. Og selvfølgelig tomater er virkelig en frukt.

No comments:

Post a Comment